Otyłość i nadwaga przyczyną artroskopii stawów

Dzięki stawom możemy się poruszać oraz wykonywać wszystkie czynności, począwszy od tych najprostszych, a skończywszy na bardziej skomplikowanych. Faktem jest, że bez stawów człowiek nie jest w stanie poprawnie funkcjonować, pracować, bawić się – po prostu żyć. Dolegliwości chorobowe stawów nie tylko upośledzają codzienne funkcjonowanie czyniąc z nas niepełnosprawnych, ale również powodują nieznośny ból. Dlatego, aby zachować zdrowie i móc w pełni korzystać z życia – należy o nie dbać i w razie potrzeby leczyć.

Wśród przyczyn mogących zaburzać prawidłowe funkcjonowanie stawów wyróżniamy nadwagę i otyłość, która przyczynia się do stałego nadmiernego obciążania stawów, szczególnie kolanowych.

Urazy oraz kontuzje pojawiają się zazwyczaj podczas uprawiania jakiegoś sportu, np. jazdy na rowerze, grania w piłkę, biegania lub jazdy na nartach. Kontuzja stawów potrafi na długi czas wyłączyć chorego z życia zarówno rodzinnego jak i zawodowego.

Zabieg artroskopii w porównaniu do niegdyś wykonywanych artrotomii (czyli operacji polegającej na otwarciu stawu) jest dużo mniej inwazyjny. Chirurg wykonuje kilka centymetrowych nacięć przez które do jamy stawowej wprowadza się kamerę i specjalne narzędzia do procedur laparoskopowych, którymi lekarz steruje z zewnątrz. Na ekranie monitora widoczny jest powiększony obraz struktur stawu kolanowego. Chory układany jest w pozycji leżącej albo siedzącej, w zależności od operowanego stawu. Skóra znajdująca się wokół badanego stawu jest dokładnie obkładana sterylnymi chustami, a sama skóra poddawana jest dezynfekcji. Często na skórę powyżej badanego stawu zakłada się uciskową opaskę, nazywaną inaczej opaska uciskowa, tzw. opaska Esmarcha. Jej zadaniem jest spowodowanie niedokrwienia, by wykluczyć krwawienie podczas wziernikowania stawu, które mogłoby zaburzać widoczność. W trakcie zabiegu (jak już wyżej wspomniano) chirurg może w zależności od potrzeby zszyć lub usunąć uszkodzoną łąkotkę, zespolić odłamy kostne, usunąć zniszczona chrząstkę stawową, zrekonstruować więzadła krzyżowe i wykonać wiele innych zabiegów leczniczych. Artroskopia kolana wykonywana jest zwykle w znieczuleniu podpajęczynówkowym, czyli pacjent pozostaje przytomny, jest natomiast znieczulony od pasa w dół.

Otyłość najczęściej nie jest  przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu, zwiększa jednak ryzyko wystąpienia działań niepożądanych związanych zarówno z samym zabiegiem jak i znieczuleniem.

Artroskopię kolana można wykonać w wielu placówkach w Polsce zarówno państwowych jak i prywatnych. Prywatnie można zabieg artroskopii wykonać w wielu różnych klinikach.

Efekty po artroskopii, pod warunkiem utrzymania dobrej współpracy na linii lekarz-pacjent, a więc stosowania się do zaleceń są bardzo zadowalające i można je uznać za trwałe. Należy pozwolić na pełne wygojenie się loży pooperacyjnej, wtedy możemy być pewnym, że ryzyko reoperacji zminimalizujemy. W przypadku zmian zwyrodnieniowych związanych z otyłością, efektem na pewno będziemy mogli cieszyć się dłużej, jeżeli zdecydujemy się na redukcję masy ciała.

Porada Zielonego Kota

Prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna zapobiegają nadwadze, otyłości i innym przewlekłym żywieniowozależnym chorobom niezakaźnym, takim jak choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca, osteoporoza czy nowotwory. Zdrowy styl życia to przede wszystkim częste spożywanie warzyw i owoców, wybieranie tłuszczów pochodzenia roślinnego zamiast tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, ograniczenie spożycia soli, niepalenie tytoniu, a także większa aktywność fizyczna.

Produkty zbożowe dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Są również źródłem składników mineralnych takich jak żelazo, miedź, magnez, cynk, potas i fosfor oraz witamin, przede wszystkim z grupy B oraz witaminę E. Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Większą zawartość witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego mają grube kasze i pieczywo razowe.

Warzywa i owoce są źródłem antyoksydantów, włókna pokarmowego, cennych witamin (zwłaszcza witaminy C oraz B-karotenu). Dostarczają organizmowi kwas foliowy, wapń, potas, magnez i sód. Zawarta w owocach i warzywach nierozpuszczalna oraz nieulegająca trawieniu w przewodzie pokarmowym frakcja błonnika reguluje jego perystaltykę, zapobiegając zaparciom. Błonnik korzystnie wpływa również na stężenie cholesterolu i glukozy we krwi. Owoce zawierają dużo cukrów prostych, dlatego warto spożywać więcej warzyw: sałatę, szpinak, cykorię, pomidory, rzodkiewki, ogórki, selera naciowego, kapustę (zwłaszcza pekińską), brokuły, kalafiora, cukinię, kabaczka, bakłażana, fasolkę szparagową, szparagi.

Mleko i przetwory mleczne to główne źródła wapnia w diecie. Dostarczają białko o wysokiej wartości biologicznej, witaminy z grupy B (głównie B2), witaminy A i D oraz składniki mineralne: magnez, potas i cynk.

Tłuszcz mleczny zawiera nasycone kwasy, dlatego warto wybierać mleko i jego przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu. Nasycone kwasy tłuszczowe występujące głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, zwiększają stężenie cholesterolu w surowicy krwi. To zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego.

Mleko odtłuszczone nie zawiera witaminy A i D, natomiast ilość wapnia, witaminy B2 i białka się nie zmienia.

Z tłuszczu pokarmowego powinno pochodzić 20 – 35% dziennego zapotrzebowania energii. Nasycone kwasy tłuszczowe powinny dostarczać poniżej 10% całej energii, a kwasy wielonienasycone – w granicach 6 – 10%. Dlatego z produktów zwierzęcych wybieraj te o najmniejszej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych (drób spożywaj kilka razy w tygodniu, a chude mięso czerwone – kilka razy w miesiącu).

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zastępuj roślinnymi. Spożywaj olej rzepakowy i oliwę z oliwek, ale w niewielkich ilościach – ok. dwie porcje dziennie (jedna porcja to 15 g oleju lub 30 g margaryny), ponieważ są one źródłem jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Podczas tworzenia codziennego jadłospisu pamiętaj, że tłuszcze są spożywane zarówno w formie „widocznej” (masło, olej, margaryna, smalec, tłuszcz przy mięsie czy wędlinach), jak i w potrawach i produktach, takich jak mięso, sery, wyroby cukiernicze.

Ograniczenie spożycia tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, i produktów obfitujących w cholesterol jest warunkiem profilaktyki chorób układu krążenia, ma również istotne znaczenie w zapobieganiu i leczeniu otyłości. Pamiętaj, że tłuszcz jest najbardziej kalorycznym składnikiem pokarmowym: 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal, a 1 g białka czy węglowodanów – 4 kcal.

Unikaj potraw smażonych lub pieczonych w tradycyjny sposób – zawierają wysoką zawartość tłuszczów stosowanych do ich przygotowania. Możesz piec w folii aluminiowej, w rękawie, na grillu, gotować (również na parze) lub dusić bez uprzedniego obsmażania. Nie doprawiaj potraw zasmażkami, śmietaną i mąką. Zrezygnuj ze spożywania dań typu fast food.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.