Otyłość i nadwaga przyczyną artroskopii stawów

Dzięki stawom możemy się poruszać oraz wykonywać wszystkie czynności, począwszy od tych najprostszych, a skończywszy na bardziej skomplikowanych. Faktem jest, że bez stawów człowiek nie jest w stanie poprawnie funkcjonować, pracować, bawić się – po prostu żyć. Dolegliwości chorobowe stawów nie tylko upośledzają codzienne funkcjonowanie czyniąc z nas niepełnosprawnych, ale również powodują nieznośny ból. Dlatego, aby zachować zdrowie i móc w pełni korzystać z życia – należy o nie dbać i w razie potrzeby leczyć.

Wśród przyczyn mogących zaburzać prawidłowe funkcjonowanie stawów wyróżniamy nadwagę i otyłość, która przyczynia się do stałego nadmiernego obciążania stawów, szczególnie kolanowych.

Urazy oraz kontuzje pojawiają się zazwyczaj podczas uprawiania jakiegoś sportu, np. jazdy na rowerze, grania w piłkę, biegania lub jazdy na nartach. Kontuzja stawów potrafi na długi czas wyłączyć chorego z życia zarówno rodzinnego jak i zawodowego.

Zabieg artroskopii w porównaniu do niegdyś wykonywanych artrotomii (czyli operacji polegającej na otwarciu stawu) jest dużo mniej inwazyjny. Chirurg wykonuje kilka centymetrowych nacięć przez które do jamy stawowej wprowadza się kamerę i specjalne narzędzia do procedur laparoskopowych, którymi lekarz steruje z zewnątrz. Na ekranie monitora widoczny jest powiększony obraz struktur stawu kolanowego. Chory układany jest w pozycji leżącej albo siedzącej, w zależności od operowanego stawu. Skóra znajdująca się wokół badanego stawu jest dokładnie obkładana sterylnymi chustami, a sama skóra poddawana jest dezynfekcji. Często na skórę powyżej badanego stawu zakłada się uciskową opaskę, nazywaną inaczej opaska uciskowa, tzw. opaska Esmarcha. Jej zadaniem jest spowodowanie niedokrwienia, by wykluczyć krwawienie podczas wziernikowania stawu, które mogłoby zaburzać widoczność. W trakcie zabiegu (jak już wyżej wspomniano) chirurg może w zależności od potrzeby zszyć lub usunąć uszkodzoną łąkotkę, zespolić odłamy kostne, usunąć zniszczona chrząstkę stawową, zrekonstruować więzadła krzyżowe i wykonać wiele innych zabiegów leczniczych. Artroskopia kolana wykonywana jest zwykle w znieczuleniu podpajęczynówkowym, czyli pacjent pozostaje przytomny, jest natomiast znieczulony od pasa w dół.

Otyłość najczęściej nie jest  przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu, zwiększa jednak ryzyko wystąpienia działań niepożądanych związanych zarówno z samym zabiegiem jak i znieczuleniem.

Artroskopię kolana można wykonać w wielu placówkach w Polsce zarówno państwowych jak i prywatnych. Prywatnie można zabieg artroskopii wykonać w wielu różnych klinikach.

Efekty po artroskopii, pod warunkiem utrzymania dobrej współpracy na linii lekarz-pacjent, a więc stosowania się do zaleceń są bardzo zadowalające i można je uznać za trwałe. Należy pozwolić na pełne wygojenie się loży pooperacyjnej, wtedy możemy być pewnym, że ryzyko reoperacji zminimalizujemy. W przypadku zmian zwyrodnieniowych związanych z otyłością, efektem na pewno będziemy mogli cieszyć się dłużej, jeżeli zdecydujemy się na redukcję masy ciała.

Porada Zielonego Kota

Jedz 150 g chudego mięsa lub ryb dziennie.

Mięso jest źródłem pełnowartościowego białka, witamin z grupy B, szczególnie B1 i B12, witaminy PP oraz łatwo przyswajalnego żelaza.

W miarę możliwości mięso zastępuj rybami, nasionami roślin strączkowych i jajami, które są źródłem pełnowartościowego białka.

Ryby w porównaniu z mięsem zawierają więcej składników mineralnych. Są źródłem jodu i fluoru. Spożywaj 2 – 3 porcje pieczonych lub gotowanych ryb po 150 g tygodniowo. Jedz zwłaszcza tłuste ryby morskie – mają wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

Produkty strączkowe zawierają węglowodany złożone, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, takie jak: żelazo, fosfor i wapń. 1 – 2 razy w tygodniu zastępuj mięso daniem z warzyw strączkowych (fasola, groch, soja, soczewica).

Jaja (podobnie jak mięso) zawierają prawie wszystkie składniki odżywcze potrzebne organizmowi. Pamiętaj jednak, że w żółtku zawarta jest duża ilość cholesterolu, którego nadmiar jest szkodliwy dla naszego organizmu. Niewskazane jest więc spożywanie więcej niż 7 jaj tygodniowo.

Najważniejszym elementem zdrowego stylu życia jest odpowiednio zbilansowana dieta, która dostarczy w odpowiednich ilościach nie tylko składników odżywczych białka, tłuszcze i węglowodany), ale również błonnika, witamin i soli mineralnych.

Składniki odżywcze – białka, tłuszcze, węglowodany, nie tylko dostarczają kalorii, ale również budują tkanki, regulują przemianę materii, zapewniają odporność organizmu. Z kolei błonnik poprawia perystaltykę jelit – zapobiega zaparciom oraz chroni przed rozwojem nowotworów układu pokarmowego. Witaminy i sole mineralne usuwają wolne rodniki, poprawiają wygląd skóry włosów i paznokci oraz budują np. kości (wapń, fosfor).

Zdrowe odżywianie to także spożywanie 5 posiłków w regularnych odstępach czasu (co 3-4 godziny). Przy czym śniadanie należy zjeść w ciągu 30 minut od wstania z łóżka, a kolację na 2 godziny przed snem. W przeciwnym razie poziom przemiany materii zmniejszy się i organizm będzie gromadził nadmiar kalorii w postaci tkanki tłuszczowej. Komponując posiłki, najlepiej wybierać produkty jak najmniej przetworzone, gdyż nie zawierają dodatków do żywności (konserwanty, przeciwutleniacze, stabilizatory, emulgatory, słodziki), które mogą negatywnie wpływać na zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *