Od nadwagi do szczupłej sylwetki

od nadwagi do szczupłej sylwetki

W dzisiejszych czasach zachowanie szczupłej sylwetki jest bardzo ciężkie. Siedzący tryb życia, zła dieta, brak aktywności fizycznej przyczyniają się do nadwagi nie tylko u dorosłych osób, ale również u dzieci. Niestety otyłe osoby narażone są na szereg chorób, które mogą zagrażać ich życiu. Choroby układu krążenia, nadciśnienie czy cukrzyca to tylko mała garść tego, co zagraża otyłym osobom. Aby do tego nie dopuścić, należy zacząć dbać o swoje zdrowie poprzez zmianę nawyków żywieniowych oraz rozpoczęcie aktywności fizycznej.

Od czego rozpocząć?

Na początek najlepiej wybrać się do dietetyka, który ułoży odpowiedni jadłospis. Ważne jest to, aby odstawić słodycze, gazowane napoje, fast foody oraz tłuste potrawy. Wskazane natomiast jest spożywanie warzyw, owoców, ryb, pełnoziarnistego pieczywa i makaronów oraz picie dużych ilości niegazowanej wody. Ważna jest również aktywność fizyczna. Można wybrać się na siłownie lub zacząć treningi z instruktorem, który dobierze odpowiednie ćwiczenia.

Wytrwałość to konieczność

Początki zawsze są ciężkie, jednak nie warto się poddawać i należy dążyć do postawionego sobie celu. Oczywiście proces chudnięcia jest bardzo długi, jednak efekty mogą być powalające.

Co zrobić ze zwisającą skórą?

Niestety utrata sporej ilości kilogramów wiąże się z tym, że ciało robi się naciągnięte i zwisają fragmenty niepotrzebnej skóry. Jak pozbyć się tego defektu? Konieczna może się okazać wizyta u lekarza plastyka, który jako jedyny jest w stanie usunąć niepotrzebną i zwisającą skórę. Wiąże się to oczywiście z dosyć dużymi kosztami, szeregiem przeróżnych badań oraz tym, że po zabiegu pozostaje blizna, jednak czego nie robi się, aby dobrze wyglądać. Dzięki takiemu zabiegowi sylwetka może zmienić się nie do poznania, jednak warto mieć świadomość tego, iż w dalszym ciągu należy się zdrowo odżywiać i uprawiać jakiś sport. Tylko w taki sposób możliwe jest utrzymanie ładnej sylwetki. Jeśli powrócimy do starych nawyków to może się to bardzo źle skończyć dla naszego zdrowia.

Porada Zielonego Kota

Jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia jest odpowiednio zbilansowana dieta. Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, należy spożywać produkty z różnych grup żywności, tzn. dbać o urozmaicenie posiłków, tak aby codziennie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych – białek, węglowodanów, tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych.

Według specjalistów to produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Mleko i produkty mleczne również powinny być stałym elementem codziennej diety. Nie może w niej zabraknąć także warzyw i owoców. Poza tym mięso należy spożywać z umiarem – najlepiej zastępować je rybami i roślinami strączkowymi.

Specjaliści zalecają, by ograniczyć spożycie soli oraz tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, a także unikać cukru i słodyczy. Komponując codzienny jadłospis, najlepiej kierować się informacjami zawartymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia, pamiętając, że należy spożywać 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu (co 3-4 godziny).

Prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna zapobiegają nadwadze, otyłości i innym przewlekłym żywieniowozależnym chorobom niezakaźnym, takim jak choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca, osteoporoza czy nowotwory. Zdrowy styl życia to przede wszystkim częste spożywanie warzyw i owoców, wybieranie tłuszczów pochodzenia roślinnego zamiast tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, ograniczenie spożycia soli, niepalenie tytoniu, a także większa aktywność fizyczna.

Produkty zbożowe dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Są również źródłem składników mineralnych takich jak żelazo, miedź, magnez, cynk, potas i fosfor oraz witamin, przede wszystkim z grupy B oraz witaminę E. Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Większą zawartość witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego mają grube kasze i pieczywo razowe.

Warzywa i owoce są źródłem antyoksydantów, włókna pokarmowego, cennych witamin (zwłaszcza witaminy C oraz B-karotenu). Dostarczają organizmowi kwas foliowy, wapń, potas, magnez i sód. Zawarta w owocach i warzywach nierozpuszczalna oraz nieulegająca trawieniu w przewodzie pokarmowym frakcja błonnika reguluje jego perystaltykę, zapobiegając zaparciom. Błonnik korzystnie wpływa również na stężenie cholesterolu i glukozy we krwi. Owoce zawierają dużo cukrów prostych, dlatego warto spożywać więcej warzyw: sałatę, szpinak, cykorię, pomidory, rzodkiewki, ogórki, selera naciowego, kapustę (zwłaszcza pekińską), brokuły, kalafiora, cukinię, kabaczka, bakłażana, fasolkę szparagową, szparagi.

Mleko i przetwory mleczne to główne źródła wapnia w diecie. Dostarczają białko o wysokiej wartości biologicznej, witaminy z grupy B (głównie B2), witaminy A i D oraz składniki mineralne: magnez, potas i cynk.

Tłuszcz mleczny zawiera nasycone kwasy, dlatego warto wybierać mleko i jego przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu. Nasycone kwasy tłuszczowe występujące głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, zwiększają stężenie cholesterolu w surowicy krwi. To zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego.

Mleko odtłuszczone nie zawiera witaminy A i D, natomiast ilość wapnia, witaminy B2 i białka się nie zmienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *